Projektarbete V.37

Mån 7/9 - 09

Idag gick jag till Stadsbiblioteket för att försöka hitta mer information. Jag kollade upp vad de hade för utbud av böcker och fann en del intressanta som jag lånade med mig hem.

"Universums födelse" - John D. Barrow
"I huvudet på gud" - Paul Davies
"Universums fem åldrar" - Fred Adams och Greg Laughlin
"Universums skapelse" - okänd författare

/ Daoud

Tis 8/9 - 09

Idag hade vi inget handledarmöte så då var det bara snabbt att springa hem för att börja med allt.

Jag gick igenom alla böcker ganska snabbt för att se om de skulle hjälpa mig med projektarbetet. Någon bok bestod av nästan 90% bara trams, resten var ren fakta. De andra dock var mycket bra och jag tror att de kommer hjäpa mig i arbetet framåt.

Det som jag tror kommer bli lite svårt är matten, jag har ännu inte gått igenom vad det är för matte för det skrivs så lite i böckerna om matematiken, men dock är det väldigt viktigt att jag får in den delen också i projektarbetet.

/ Daoud

Ons 9/9 - 09

Idag när jag kom hem märkte jag att en vetenskapsfilm om Big bang skulle gå på kanalen SVT2. Såhär skrevs på hemsidan tv.nu om filmen "Brittisk vetenskapsfilm från 2008. Universum har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Så trodde fysikerna allmänt. Men så upptäckte man att galaxerna avlägsnade sig från varandra i rasande fart. Det födde teorin om ursmällen, the Big Bang, och ett gräl drog igång som ännu inte slutat..."

Vetenskapsfilmen var väldigt intressant och det var en bra "inledning" på mitt projektarbete. Jag förstod vad som sades och det var välidgt mycket fakta i filmen.

/ Daoud

Fre 11/9 - 09

Jag skummade igenom bl.a. kapitlet "Inflation" och kapitlet "Singularitet" i böckerna som jag lånat för att skaffa mig en uppfattning om vad det är för något.

Gjorde sedan en ganska kort sammanfattning om inflation och singularitet för att inte glömma bort det.

Jag kollade även igenom en del klipp på youtube.com om Big Bang teoring för att få ett grepp om ämnet.

Jag har ännu inte börjat skriva på mitt projektarbete och planerar på att börja skriva nästa vecka (v.38).

/ Daoud


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0