Projektarbete

Det är meningen att jag ska föra en loggbok här om mitt projektarbete som jag håller på med just nu i skolan. Jag har redan börjat skriva för hand i min loggbok, men att använda bloggen och datan är mycket effektivare, därför har jag bestämt mig för att föra loggbok genom min blogg.

Detta är mitt alldeles egna projektarbete och jag har bestämt mig för att göra mitt projektarbete inom astronomi. Nu finns det en hel del inom astronomi, men jag har koncentrerat mig på Big Bang theory och religioner. Hur jag kopplar dessa två ämnen med varandra, ja, det får ni veta senare.

Nu kommer jag att föra lite äldre texter från min loggbok;

Mån 25/5 - 09

Idag hade vi ett informationsmöte om projektarbetet som vi ska börja med idag. På informationsmötet fick vi en hel del information kring projektarbetet och en del papper vi skulle läsa igenom. Jag har valt att koncentrera mig på ämnet astronomi. Som handledare har jag Janne som både är fysik- och mattelärare.

Det som jag än så länge vill undersöka och skriva om är svarta hål. Det finns väldigt mycket information om svarta hål och det är även mycket intressant. Det kan däremot bli väldigt svårt. Matten kring svarta hål är på en helt nivå än vad jag klarar av och då kan det bli så att jag inte förstår mig på matten, men jag vill ändå ge det en chans.

Efter informationsmötet pratade jag med Janne om vad jag hade tänkt att arbeta med. Han tyckte att det var ett intressant ämne men han varnade mig om matematiken kring svarta hål. Han tyckte att jag skulle ta kontakt med CoPS (Cosmology, Particle astrophysics and String theory group) på SU för att kolla med de om jag kunde skriva om svarta hål eller om det skulle vara för svårt för mig.

När jag väl kom hem mejlade jag CoPS på SU och även en väldigt astronomi-intresserad tjej vid namn Assi. Assi svarade på min fråga och gjorde det klart för mig att det skulle bli väldigt svårt för mig att skriva om svarta hål. Hon ville inte skrämma mig, hon ville bara varna mig innan jag gav mig in på ämnet.

/ Daoud

Tis 26/5 - 09

Idag gjorde jag ett besök på Stadsbiblioteket för att att kolla med dem om de hade böcker om svarta hål som de kunde rekommendera. Jag fick med mig boken "Black holes and time warps" som är skriven av Kip s. Thorne. Jag fick även med mig en del artiklar som kunde vara nyttiga att läsa igenom.

Efter besöket på stadsbiblioteket så gick jag till skolan för att lyssna på när Helena skulle gå igenom informationssökning. Denna föreläsning var mycket tillgivande då man fick en hel del hemsidor som man kunde gå in på för att söka efter böcker, artiklar, etc. Efter föreläsningen pratade jag med Janne igen för att utbyta fler tankar om projektarbetet. Jag väntar fortfarande på att CoPS ska ta kontakt med mig om mitt projektarbete.

När jag kom hem läste jag en del ur boken som jag lånade tidigare idag. Det var mycket information i boken och det är alltid ett plus. Däremot kände jag att detta trots allt skulle bli för mycket och för tungt för mig. Jag ska ju hålla på med detta i flera veckor och då får jag absolut inte tröttna på detta heller.

/ Daoud

Ons 27/5 - 09

Idag stannade jag hemma för att läsa lite mer i boken som jag lånade. Jag vill ju inte börja med mitt projektarbete än för att jag känner att om det är för svårt för mig så är det onödigt att jag lägger så mycket energi på det nu. Jag försökte läsa mycket om svarta hål på nätet och i boken som jag lånade. Det är mycket information som ska tas in.

Jag har även kommit på en annan idé till ett projektarbete. Det har också att göra med astronomi, men även lite religion. Jag tänkte på om man istället kunde skriva om vad egentligen Big Bang är för något och hur de tre världsreligionerna, Islam, Kristendomen och Judendomen ser på Big Bang. Jag hade då tänk att intervjua en präst, en imam och en rabbi. Jag väntar fortfarande på svar från CoPS.

/ Daoud

Mån 1/6 - 09

Jag har inte hållt på så mycket med projektarbetet de senaste dagarna. Dock har jag läst en hel del artiklar på nätet om Svarta Hål och singularitet. Jag har även läst en hel del i boken som jag lånade från biblioteket.

Idag fick jag svar från CoPS. Jag hade förväntat mig att de kanske hade föreläsningar att erbjuda, men det hade det inte. Det skulle definitivt bli svårt för mig att skriva om svarta hål om jag inte hade någon som kunde förklara matten för mig. Jag skrev tillbaka och tackade dem för att svarade på min fråga.

Nu får jag släppa svarta hål och istället köra på min andra idé som även den är väldigt bra. Jag ska träffa min handledare Janne imorgon i skolan för att prata med honom om min andra idé och kolla med honom om vad han tycker och tänker om den.

/ Daoud

Tis 2/6 - 09

Idag var jag en runda på skolan för att prata med Janne om vad CoPS hade svarat och om min andra idé. Han gillade idén och tyckte att jag skulle köra på den. Jag bestämde mig för den på direkten. Efter skolan lämnade jag boken och artiklarna som jag lånade på biblioteket och istället hittade jag andra böcker som kan vara mer till hjälp för mitt nya projektarbete.

Jag hittade boken "Big Bang" som är skriven av Simon Singh, men den var tyvärr utlånad, så jag kunde inte få tag på den just då. Jag fick med mig hem en del artiklar som handlade om Big Bang och den stora smällen. Dessa artiklar ville jag läsa för att bara få lite mer inspiration till mitt projektarbete och för att bara på tanke på vad jag vill skriva om.

Jag måste ju även få in fysiken bakom den stora smällen i mitt projektarbete. Jag och Janne kom även fram till att jag kunde skriva om vad forskade idag gör för att komma fram till vad Big Bang egentligen var. Vi kan som exempel ta Cern. Vad gör forskarna där? Vad forskar de om? Vad vill de komma fram till?

Detta kommer antagligen bli väldigt intressant!

/ Daoud








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0