Channel Island Jersey

Nu har det gått två dagar sedan jag uppdaterade min blogg. Det är inte så mycket som har hänt, men jag försöker att umgås så mycket som möjligt med mina nära och kära. Jag lovade att berätta om Jersey och det ska jag göra i detta inlägg. Jag varnar alla för ett ganska långt inlägg, men hey, det hände ju jävligt mycket på Jersey!

Planering -

Innan jag bestämde mig för att åka på en språkresa kollade jag runt på nätet för att se om det verkligen är värt att åka på språkresa och vart man kan åka. Efter att jag sommarjobbat lite och tjänat ihop pengarna till en språkresa så kollade jag runt på både STS:s och EF:s hemsida. Jag funderade först på Malta, men efter att jag läst en massa artiklar om Malta på DN och SVD så bestämde jag mig för kanalön Jersey. Jersey är en tropisk ö som ligger strax utanför Frankrike. Ön tillhör Storbrittanien men har ett eget parlament. Klimatet på Jersey är varmare än vad det är i England. Eftersom EF inte åker ner till Jersey så fick det bli STS. Jag tog kontakt med STS och bokade min resa. På våren fick jag ett brev och en kallelse till en informationskväll. När informationskvällen närmade sig fick jag ännu ett brev från STS och i brevet låg en ABC-bok som man skulle läsa. Jag gick även på informationskvällen och ska jag vara helt ärlig fick jag inte mer information än det jag redan har läst. Informationskvällen var dock bra för dessa som ville fråga en massa om deras språkresa. Dagarna gick och resan började närma sig. En och en halv vecka i förväg fick jag reda på när vi skulle ses och med vilket flygbolag vi skulle flyga med. Jag blev positivt överasskad över att vi flög från Arlanda och inte från Skavsta med Ryan Air. Den 21 juli befann jag mig på planet mot Paris!

Paris? Du skulle till Jersey! -

Ännu en orsak till varför valet föll på Jersey var för att man skulle till Paris i ungefär tre dagar innan man åkte vidare till Jersey. Paris är en stad som jag har velat besöka väldigt länge, så varför inte ta chansen och besöka den nu? Paris resan var underbar! Alla som åkte från Stockholm fick en chans att lära känna varandra riktigt väl innan man fortsatte till Jersey. Vi fick tid till att besöka det vi ville, men en lite längre Paris vistelse skulle absolut inte skada. Vi fick även besöka Disney Land Paris, vilket var en högpunkt på resan. Det som var lite sorgligt var att vi inte fick umgås med folket från Skåne och Göteborg i Paris. Det gjorde att man redan hade bildat sina så kallade "grupper" och när man kom till Jersey så blev det lite svårare att umgås med de från GBG och Skåne.

Värdfamiljen -

När jag bokade min resa till Jersey så visste jag att jag skulle hamna i en värdfamilj. Jag bad till gud på mina bara knän att jag skulle hamna i en bra värdfamilj varje dag! Ca en månad innan resan fick jag min värdfamilj som bestod av Miss Rebecca och hennes två söner Corie och Dylan. De bodde i St. Saviour, vilket är en nära statsdel till St. Heiler som är huvudstaden. När jag landade på Jersey fick jag reda på att jag skulle bo med FEM andra killar. Värdfamiljen visade sig vara jättebra och hur trevliga som helst, även killarna. Vi alla fick en jättebra och nära kontakt med varandra. Hos värdfamiljen fick vi två egna sovrum. Tre killar i det ena rummet och tre killar i det andra rummet. Vi fick även varsin garderob som vi fick fylla med våra kläder. Vår värdmamma som var väldigt social och trevlig lät oss duscha och gå på toa när som helst. Vi fick även använda hennes bärbara dator när vi ville. Hon blev absolut inte sur när vi var försenade eller hade missat bussen på kvällen. Det enda hon begärde från oss var att vi var tysta om kvällarna och att vi skickade iväg ett sms till henne där vi skrev att vi skulle bli försenade. Kort och koncist så hamnade jag i en väldigt lyckad värdfamilj! Tack för det STS!

Skolan - 

Att åka på språkresa är inte bara en resa där du kan göra vad du vill. Det är ju endå en SPRÅK-resa som du antagligen frivilligt åkt på. Det gäller att du också är engegerad och vill lära dig språket. Jag åkte till Jersey för att förbättra på min engelska. Jag älskar det engelska språket, men jag vill också kunna prata det flytande. När vi kom till Jersey och det var första skoldagen så fick vi börja med att skriva ett enkelt prov och diskutera i grupp. Därefter fick vi våra placeringar efter hur provet hade gått. Jag hamnade i Advanced International Group 2. Eftersom jag var på en internationell resa så hamnade jag i den svåra internationella gruppen. Vi hade en aningen svårare böcker och övningar. Skolan pågick i två veckors tid mellan 09:00 - 12:30. Varje dag hade vi tre lektioner med tre olika lärare. Jag hade läraren Emily, Iselin och Nathalie. Självklart hade vi rast mellan lektionerna. På lektionerna gick vi igenom väldigt många ord och hur man läser fonetiskt skrift. Jag kan tänkte mig att det är väldigt bra att ha i bagaget senare i livet. För att lära dig något på lektionerna gäller det som skrivet tidigare att du är engegerad och vill lära dig, annars så händer det inte så mycket. I slutet fick vi skriva ännu ett prov som skulle mäta hur mycket vi hade lärt oss på resan. Provet gick bra för mig och jag är nöjd med resultatet!

Aktiviteterna -

Efter skolan hade vi oftast aktiviteter. Vi hade åtminstone två aktiviteter efter skolan. En som hade direkt efter skolan och en aktivitet hade vi på kvällen, oftast efter sju. Det var en väldigt massa aktiviteter med STS. Vi med explorer pass hade dessutom ännu fler aktiviteter. Explorer pass ger dig möjlighet till att besöka fler sevärdigheter i det land du besöker. På Jersey fick vi möjligheterna att gå på Jersey Zoo, åka Gokart, upptäcka War Tunnels och åka banana boat med våra explorer pass. Andra aktiviteter som vi fick göra på ön var, crazy games, treasure hunting, en massa lekar där vi fick lära känna varandra, vi fick gå på bio, åka till ön Sark, abseiling och surfa. Dessa är några av saker som vi kunde uppleva på Jersey. Gjorde man allt detta har man nog garanterat fått en lyckad resa! Det som jag tyckte var lite dåligt gjort av STS, var att vi fick betala en massa extra kostnader om vi ville uppleva nya saker. Jag menar inte att allt ska vara gratis på en språkresa, men de kunde åtminstone ge oss lite mer information i början. Det fanns personer med som hade en begränsad ekonomi med sig och som inte kunde delta i aktiviteter och upplevelser.

Fritiden -

Även om vi gick i skolan och hade en hel del aktiviteter så fick vi även en hel del fritid. På fritiden gick vi ofta och shoppade loss på Jerseys gator. Det var antingen butiken New Look eller parfymbutiken Au Caprice som var fullproppad med STS-elever. Annars gick vi och fikade, vandrade runt på Jersey eller så kunde man hitta oss lite mer lättklädda på beachen. Det var inte föränn sista veckan som vi tog tag i kragen och utforskade ön. Vi tog oss till olika stränder där vi lade oss ner för att sola och bada för en stund. På kvällarna efter den sista aktiviteten drog vi som ville ner till stranden för att bara umgås och ta det lugnt för en stund. Vi lyssnade på musik och chillade galet. Vi elvasnåret började alla dra sig hemmåt, för att orka med ännu en skoldag dagen efter. Vi hade alltså en hel del fritid som vi utnyttjade väl.

Nu har
jag berättat ganska mycket om Jersey och jag hoppas att ni fått en del nyttig information! Nu är det rätt sent på kvällen och jag får se om jag går och lägger mig eller om jag stannar uppe vid datorn. Jag har blivit bjuden på frukost hos Aseel imorgon, så jag måste vakna till den!

Ha det bäst allihoppa!


Paris med Bästavän!<3


Disney Land!


<3


Jersey <3


Schteeker!


We <3 Jersey


FINASTE frissan! :D


Sist vill jag tacka min bästa vän Roxana som följe med mig till Jersey. Detta är defintivt ett minne för livet för både mig och henne. Vi saknade däremot vår andra del David, som bestämde sig för att vara kvar i Sverige. Men han är ändå älskad, av både mig och henne! Tack ännu en gång R! Puss på dig också! <3<3

Kommentarer
Postat av: Roxana

tack själv bästavän! minnen för livet <3

2009-08-13 @ 17:39:37
URL: http://roxaanaa.blogg.se/
Postat av: Emma

Vilket bra inlägg om Jersey. Jag ska vara ledare där för STS i sommar och undrar om jag får länka till ditt inlägg från bloggen som jag bygger för nästa kurs?

2011-04-11 @ 16:03:41
URL: http://jerseyinjune.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0