please do not touch my life!

Det är hög tid nu att åtminstone tänka på vad man skulle kunna arbeta med senare i livet. Jag har fortfarande ett år kvar på gymnasiet, men det betyder inte att jag ännu inte bestämt mig vad jag vill hålla på med senare i livet. Tvärtom, sedan jag var åtta år gammal har jag alltid velat bli astronaut eller pilot, och jag tror att jag kommer att söka in till Trafikflygarhögskolan i Lund nästa år. Det jag kan säga är att det är väldigt väldigt svårt att komma in där. Skolan har plats för 16 elever som går utbildningen för att bli piloter. Det är jättehög sökpress på utbildningen och bara de bästa kommer in. Du behöver inte ha de bästa betygen från gymnasiet, det du behöver ha med dig är förståelsen för teknik, din hälsa och din egna fysik.

När man söker till utbildningen får man först ett svar om man gått vidare till testerna eller inte. När man gått vidare får man flyga till Lund för att genomgå medicinska, fysiska och psykologiska tester. Vissa tester är kluriga, andra inte. Vissa testar dig fysiskt, andra psykologiskt. Har man gått vidare kan man nog pusta ut, för sen väntar man bara på svar om man kommit in på utbildningen eller inte. Ungefär 25 st klarar alla tester helt, och av de 25 väljer en så kallad "jury" ut de bästa som får utbilda sig till trafikpiloter! Så svårt är det att komma in på utbildningen!

Att plugga är nog det bästa jag vet, men visst kan jag ha mina up and downs ibland. Ibland orkar jag inte helt och hållet med plugget och ibland suktar jag efter fler läxor och prov som man kan plugga till. Se mig verkligen inte som en plugghäst, för att jag är långt ifrån en, men jag gillar att få bra betyg och skolan som jag går i är jävligt tuff. Kommer jag inte in på trafikflygarhögskolan måste jag ha en b-plan!

Kommer jag inte in så åker jag troligtvis till USA för att både jobba som Au Pair och för att studera deltid där. Jag har sedan två år tillbaka velat bli Au Pair. Det som lockar mig är språket, den amerikanska kulturen och hela USA faktiskt. Jag har sedan barnsben gillat USA och jag vet inte hur många gånger jag har diskuterat med mina föräldrar om att jag vill flytta dit "när jag blir stor". Nu är jag stor och känner mig redo att gå ut på äventyr. Jag har alltid varit den personen i min familj som velat göra sådana saker. Min mamma och pappa är helt emot att skicka mig till USA för att jobba som Au Pair. Å andra sidan är det mitt liv och mina val. Drömmer jag om att jobba som Au Pair i USA i ett år så måste jag göra det! Ingen kan då hindra mig.

Jag vet inte hur många gånger jag har diskuterat saken med mina föräldrar och fortfarande är de lite förvirrade och lite tveksamma. Jag vill följa mitt hjärta, göra det jag vill göra och njuta fullt ut av det. Jag vill inte börja plugga på universitetet direkt efter gymnasiet, för det är inte det jag vill (om jag inte kommer in på Trafikflygarhögskolan såklart). Jag vill ut och resa och se världen. Visst USA kanske inte är världen, men USA är ett land som en stor del av världen.

Min mamma ville för en tid sen och vill fortfarande att jag ska bli läkare. Jag har tyvärr inte de egenskaper som en läkare ska ha och jag tror inte på det som min mamma och pappa säger att jag kommer att få de när jag pluggar. En läkare är född till en läkare, den personen har de egenskaper som behövs för att rädda ett liv sedan barnsben. Jag är inte den personen som kan se en person dö i händerna på mig, jag skulle få en psykisk kollaps själv.

Det jag vill komma fram till med denna text är att man ALLTID ska följa sitt hjärta. Man ska aldrig göra som någon annan vill bara för att de tror att det är den rätta saken för en. Du vet alltid bäst vad som är rätt för dig och vad som är fel för dig. Lyssna inte på någon annan. Låt INTE dina föräldrar, anhöriga eller vänner påverka dina beslut om din framtid. För det är DIN framtid det handlar om och inte deras. Skulle jag lyssnat på mina föräldrar och börjat plugga på universitetet direkt efter gymnasiet, skulle jag troligtvis ha ångrat mig senare i livet att jag inte gjorde som jag ville. Har du drömmar och mål så ska du verkligen kämpa för att nå de. Drömmar kan bli verklighet och det är inte bara turen som får en dröm att bli verklighet, även skickligheten kan spela en stor roll. Sträva så mycket du kan efter dina drömmar, når du inte de har du ändå strävat efter de och säkert även kommit en bit på den vägen.

Lev upp till dina drömmar och våga chansa!

Please do not touch my life!


Här är min Au Pair ansökan som man har börjat med. Tro mig det är a lot of paper som måste fyllas i!


Miley Cyrus - The climb

Jag har haft denna låt tidigare på min blogg, men jag tycker att låten passar in till detta inlägg. Lyssna på texten och tänk om! Vägen behöver inte alltid vara rak!

There's always going to be another mountain
I'm always going to want to make it move
Always going to be an uphill battle,
Sometimes you going to have to lose,
Ain't about how fast I get there,
Ain't about what?s waiting on the other side
It's the climb


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0