Att vara en RIKTIG vän krävs det lilla extra

Alla har nog någongång blivit riktigt besvikna och sårade av någon som man trodde stod en nära. Den person som du mest litade på svek dig och lämnade dig där du nu är. Den person som du någongång kunde dela med dig om allt inte längre finns kvar. En vänskap som man trodde skulle vara för evigt är helt plötsligt borta. Detta händer inte bara enstaka personer, detta händer alla.

Det var nog sommaren 07 då jag märkte hur folk runt min omgivning, mina vänner, en efter en försvann. Vi hade precis slutat nian och skulle snart in i vuxenvärlden. Vissa valde Rönninge Gymn. medan andra valde skolor i innerstan. Det var just här som allt började. Folk fick nya vänner, folk slöt nya kontakter, folk hade mindre fritid och mindre tid åt de äldre vännerna. Även jag är inkluderad. Betydde detta då slutet för många vänskap? Jag skulle nog säga såhär. Detta betydde inte alls slutet, detta betydde snarare en ny början. Självklart har man inte den speciella kontakten med de flesta som man gick med i grundskolan, men å andra sidan finns det de speciella. De som man umgås med, de som man kan prata känslor med och de som man fortfarande kan dela med sig om allt möjligt.. Vare sig du har lika mycket tid nu som förr eller inte, ska inte behöva förstöra din relation med dina speciella vänner. De ska helt enkelt förstå och acceptera, en vänskap ska inte värderas på hur mycket man träffar varandra. En vänskap värderas på hur mycket man litar på varandra.

Att vara en vän är lika svårt som att städa utan att missa en fläck. Då menar jag RIKTIGT svårt. Att vara en vän krävs så mycket mer än att bara vara. En vän är någon som accepterar dig som du är, en som litar på dig, en som kan trösta dig i dina mörkaste tider, en som kan prata med dig i telefon i hur många timmar som helst, en som kan vänta på dig tills du kommer, en som säger åt dig när du har fel, en som kan gråta med dig, skratta med dig och en som kan vara tyst med dig utan att det blir en pinsam tystnad. Listan kan göras lång och detta är bara en bråkdel över hur en riktig vän ska vara.
Men kort och koncist, en riktig vän ska ha det lilla extra!

Alla har nog hört talas om uttrycket "En människa utan vänner är en fattig människa". Jag håller fullständigt med! Det är inte pengar som gör en person rik, det är snarare vännerna. Har man vänner har man nog allt man kan önska sig. En vän, en riktig sådan, är bättre än pengar. Jag menar då självklart inte antalet vänner man har. Det räcker med en. En som man verkligen kan lita på! Som man brukar säga, hellre har jag en person som jag verkligen kan lita på, än 20 som jag inte kan lita på.

För att denna text inte ska bli längre så vill jag avsluta med att man måste verkligen hålla reda på vilka som är ens riktiga vänner och för just dessa vill man inte ska försvinna. Kärt folk, se dig omkring och leta upp de få personer som du vet alltid kommer stå där med dig i både vått och torrt. För det är just de som du kommer att kunna vara dig själv!

Jag måste även tacka alla mina riktiga vänner för att de står ut med mig och mina problem! <3<3

Kommentarer
Postat av: Rebecka

underbart sagt dod, riktiga vänner dumpar man inte för att man byter skola, det är prov på vilka som till varje pris håller kvar sina vänner. Love you

2009-04-08 @ 22:02:23
URL: http://beckaw.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0